Сторінки

самоосвіта



Вебінар. Методичні розробки для навчання та розвитку дітей дошкільного віку.

https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=c1zGDk167qY



Консультація " Нетрадиційні техніки малювання"

 Згідно програми розвитку дитини дошкільного віку «Українське дошкілля» з образотворчої діяльності перед педагогами поставлені освітні завдання:

Спонукати використовувати у роботі інноваційні техніки малювання:

                           (середній дошкільний вік)

псевдофорт (малювання матрицями),

флористика (відбивання рослин),

малювання клеєм ПВА,

свічкою ("сліпе" малювання),

зубною щіткою тощо.

 

                           (старший дошкільний вік).

 Ознайомити з техніками:

роздільної крапки і мазка (імпресіонізм),

забризкування,

аерографії (дмухавка),

витирання канцелярською ґумкою.

Розвивати фантазію, вміння побачити і "прочитати" абстрактне зображення у техніках :

симетричного відбитку:

монотипії,

ниткографії.

Ознайомлювати з різними техніками:

малювання воском (крона дерева),

засипання кухарською сіллю (сніг, роса),

малювання сухим пензлем по вологому тлі тощо.

 

Інноваційні техніки малювання  (опис технік)

 

Пальцевий живопис (одним пальцем або усіма)

Цей спосіб можна пропонувати дітям у молодшій групі. Діти мають доповнити запропонований вихователем сюжет (малюють дощ, сніг, бруньки на деревах, намистинки, ялинкові іграшки, салют). Кожен палець фарбують різною фарбою.

 Малювання долонею 

Дитина наносить па долоню фарбу, робить відбиток на папері, а потім домальовує зображення.

        Малювання кулачком

Дитина наносить фарбу на нижнє ребро кулака, робить відбиток на папері, а потім домальовує зображення. 

Малювання зібганим папером.             

     Для цього прийому малювання потрібно розвести акварельну фарбу в блюдці. Зіжмакати папір або поліетиленовий кульок, занурити у фарбу і зробити відбиток на папері. Потім пензликом домалювати деталі малюнка. 

Малювання методом тичка.

 Для тичка достатньо взяти який-небудь предмет (ватяну паличку, цупкий пензлик), занурити його у фарбу та ударити ним по аркушу паперу зверху вниз. Буде залишатися чіткий, певної форми відбиток. Якщо тичок робити цілеспрямовано по готовому контуру або у середині нього, то зображувальний предмет вийде цікавої неоднорідної фактури.

"По мокрому"

М'які й ніжні колірні переходи, повітряна легкість і прозорість акварельних робіт "по мокрому" приваблюють не лише дітей, а й дорослих. Для роботи готують папір для акварелі або цупкий ватман. На аркуш простим олівцем наносять малюнок, а потім зволожують його великим пензлем чи ватним тампоном. Важливо рівномірно зволожити папір (але не залити його водою!). Маючи насичений водою папір, акварель розводять на палітрі значно густіше, ніж зазвичай. Нахил дошки при малюванні "по мокрому" має бути мінімальний.

Ось приклад такої роботи. Для створення пейзажу "Грозове небо" візьміть грубий великий пензель, акварельний папір, акварельні фарби. Аркуш закріпіть на мольберті з незначним нахилом. Пензлем добре зволожіть аркуш паперу. На палітрі розведіть темно-сіру барву акварелі й нанесіть її на всю поверхню роботи. Кінчиком пензля додайте кілька плям жовтої вохри. У нижній частині малюнка накладіть цим же пензлем кілька відтінків зелених кольорів, також попередньо змішаних на палітрі. По самому низу можна ще додати трохи зелених плям. Нехай барви вільно розтечуться по сірому небу, затікаючи одна на одну. Дайте роботі просохнути. Сірою фарбою домалюйте на аркуші казковий замок чи фортецю, а в небі — птахів. Довільне злиття кольорів, колоритні переходи та фантастичні затікання нададуть малюнкові неповторної оригінальності


Монотипія

Монотипія — техніка "друкування" лише одного примірника відбитка зображення. Наочно-практичне ознайомлення дошкільнят із художнім оформленням дитячої книги, друком кольорових ілюстрацій сприятиме розвиткові логічного мислення, зацікавлення книжковою графікою, підвищенню рівня художнього сприймання.

Працювати можна акварельними, гуашевими фарбами на папері для акварелі, на ватмані, який вбирає вологу (лощений папір не підходить). Слід підготувати оргскло (або прозорий пластик, цупку поліетиленову плівку, звичайне скло тощо), фотовалик, мило (миючий засіб, шампунь), два аркуші паперу. На одному аркуші виконують ескіз (можна скористатися й готовим малюнком чи перемалювати його через копіювальний папір, скло), дають йому просохнути й накривають оргсклом. Рідке мило набирають на пензлик і цією мильною водою розводять потрібну фарбу. Фарба має бути густою, кольори, зазвичай, змішують на палітрі.

 

Малюють уже на оргсклі, повторюючи підкладений під нього малюнок. Стежать, щоб оргскло не пересувалося й не деформувався верхній малюнок. "Мильна" робота швидко висихає, тож фарби не зливаються. По завершенні малювання нехай усе добре просохне. Тим часом готуються до "друкування": аркуш паперу трохи більшого розміру, ніж малюнок, зволожують ватним тампоном або широким пензлем. Малюнок, виконаний на оргсклі, накривають папером — зволоженим боком до малюнка, притискають краї пальцями й прокочують валиком (або будь-яким гладким предметом) згори донизу й зліва направо притискаючи папір до оргскла. Закінчивши «друкування», беруться пальцями за обидва кінці паперу (вгорі чи внизу) й знімають готовий відбиток. Ось вона, перша власноруч видрукувана робота.


Свічка

Свічкою малюють дивовижні пейзажі, надто зимові, створюють казковий предметний світ, а ще вона може брати участь у цікавих фокусах. Щоб створити зимовий пейзаж, на білому папері свічкою малюють лінію горизонту, дерева, кущі, ялинки, снігові кучугури, сніжинки, місяць тощо. Потім усе тло замальовують акварельними фарбами синього, фіолетового, блакитного кольору.

Для проведення фокусу заздалегідь готують реквізит — на білих аркушах паперу малюють свічкою предмет чи композицію і складають їх до теки. Показавши присутнім "чисті" аркуші паперу, беруть із теки один аркуш і пропонують комусь із охочих провести по ньому ватним чи поролоновим тампоном, змоченим у розведеній акварелі, — на папері проступає восковий малюнок. Художнє обігрування ситуації викличе у дітей і дорослих чудовий настрій, бажання фантазувати.  

Вуглик

Світлотіньові контрасти і м'які тонові співвідношення передає техніка малювання вугликом. Для малювання використовують вугільні палички (можна аптечне активоване вугілля) та папір розміром АЗ із шорсткої поверхнею різних кольорів і тонів — білий, сірий, кремовий, бежевий, коричневий, блакитний абощо. Малювати вугликом слід упевнено, сміливо м'якими й довільним рухами, без зайвого натискування — окреслюють загальну композицію, предмети, а потім заштриховують. Зайві лінії витирають сухим м'яким полотном. Найкраще малювати на тонованому папері, картоні, поєднуючи вуглик із кольоровою крейдою та, місцями, світлими        пастельними плямами.

 

Вугільні малюнки слід обов'язково закріпити з пульверизатора спеціальним розчином, розвівши білок одного яйця у півсклянці води. Роблять це два-три рази, щоб не зіпсувати малюнок. 

                                          

Пастель

Роботи, виконані пастеллю, мають оксамитову поверхню й особливо гарно виглядають на темному тлі. М'які різноколірні палички пастелі, як і вуглик та крейда, не мають дерев'яної оправи. Виготовляючи її, до барвників додають білила, тому вона має ніжні кольори. Малюють пастеллю переважно на тонованому картоні, полотні штрихами, а часом розтушовують, щоб отримати плавні переходи між кольорами.

Заувага: працюючи в цій техніці, нічого не слід витирати гумкою. Розпочинаючи малювати, спочатку обмірковують композицію, розміщення предметів та намічають, їх простим олівцем. Щоб готові роботи не осипалися ( є такий недолік), краще накрити їх оргсклом, склом чи зафіксувати спеціальним закріплювачем.

 Малювання двома руками одночасно.

Дитина одночасно передає двома руками симетричне зображення предмета.

Спочатку посередині аркушу паперу проведемо вертикальну лінію та візьмемо у кожну руку по олівцю. Потім поставимо їх разом, в одну точку на лінії. Олівці мовби відштовхуються один від одного та починають малювати й зустрічаються разом знову на тій самій лінії. Щоб малюнок вийшов більш чіткішим, треба перед малюванням доторкнутися до предмету, який потім буде намальованим, обвести його двома вказівними пальцями, відчути його форму, повторити форму в повітрі й, вже потім, малювати.


Малювання зубною щіточкою.

У цьому методі замість пензлика використовується стара зубна щітка. На неї набирається фарба потрібного кольору і наноситься на аркуш паперу.

Малювання губкою

Губку вмочити у фарбу, зробити відбиток на аркуші, потім домалювати зображення. Губкою можна затонувати фон, а також передати зовнішні ознаки предмета.

Гратаж.

Це спосіб виконання малюнка шляхом видряпування гострим предметом. Цупкий аркуш паперу натирається свічкою, зверху наноситься туш, у яку додається декілька крапель рідкого мила. (Можна жовток від яйця розвести тушшю до консистенції сметани.) Заздалегідь поверхню аркуша можна пофарбувати фарбою одного кольору або нанести плями фарби яскравих кольорів – тоді зображення буде кольоровим. Коли основа висохне, загостреною паличкою видряпується малюнок до появи білого чи фарбованого шару. Основу під гратаж виконує дорослий, тому що це процес клопіткий, потребує терпіння і витрат часу. Але робота на незвичайній поверхні викликає у дітей інтерес до такого нетрадиційного способу зображення.


Ниткографія.

Ниткографія — техніка отримання зображення на папері або картоні за допомогою нитки. Подаємо приклад організації такої роботи.

Мета: розвинути творчу уяву та фантазію дитини; формувати вміння сприймати кольори, образи, створювати образ за допомогою кольорової плями; виховувати естетичний смак.

Словник: ниткографія, завиток.

Матеріали та обладнання: гуашеві фарби (окрім білої), білий чи пастельних кольорів папір формату А4, пензлі, цупка нитка "Ірис" або бавовняна № 10 завдовжки із розмах ліктьової частини руки дитини, серветка для рук, склянка з водою.

Поетапне виконання:

Завдання 1

1. Аркуш паперу А4 зігнути навпіл по довжині чи ширині й розгорнути.

2.   Вмочити нитку у фарбу, великим та вказівним пальцями зняти зайву фарбу; промити пальці у воді та витерти серветкою.

3.   Підняти над однією із сторін підготовленого паперу фарбовану нитку й вільно опустити її так, щоб кінчик, що в руці, звисав із краю аркуша.

4.   Знову зігнути папір, накрити його цупким картоном.

5.   Однією рукою тиснути на картон, другою — тягнути за кінчик нитки, що звисає.

6.   Сказати "чарівні" слова Буратіно ("Крекс-пекс-фекс"), розгорнути папір.

Завдання 2

1.   Уважно розглянути отримане зображення, визначити, на що воно схоже, розпізнати образ певного предмета.

2.   Домалювати, доповнити деталями впізнаний образ фломастерами чи пензликом.

Виставити виконані роботи для перегляду. Запропонувати дітям скласти розповідь про кольори свого малюнка.













Робота з логічними блоками Дьєнеша і паличками Кюізенера






Гра з логічними блоками Дьєнеша

"Наведемо   лад"

Мета: вчити дітей розрізняти предмети по товщині,об'єднувати

їх за кількома властивостями.









Дидактична гра "Виклади за зразком"

Мета:: Розвивати в дітей: уявлення про колір, довжину (довгий, короткий і т.д.); уміння порівнювати смужки за довжиною (довша, коротша і т.д.); зоровий окомір; учити дітей розуміти поставлене завдання й вирішувати його самостійно; формувати навички самоконтролю й самооцінки.






КАРТОТЕКА ДИДАКТИЧНИХ ІГОР І ВПРАВ ДЛЯ ДІТЕЙ

СЕРЕДНЬОГО ВІКУ З ПАЛИЧКАМИ КЮІЗЕНЕРА




Дидактична гра «БУДУЄМО БУДИНОЧКИ»

Мета. Учити дітей моделювати предмет із чотирьох паличок однієї довжини, порівнювати предмети за висотою; розвивати вміння кількісної та порядкової лічби; уміння відповідати на запитання: скільки? який по порядку?

Матеріал: кольорові лічильні палички: 3 білі, 6 блакитних, 6 червоних, 4 рожеві й 2 жовті; картка.

Хід гри

Вихователь пропонує дітям відрахувати 4 палички блакитного кольору і зробити з них стіни.

Потім просить відрахувати 2 палички червоного кольору і зробити дах.

Запитання і завдання

—      Що вийшло? (Будинок.)

—      З одного боку будинку побудуйте великий будинок. З іншого — маленький. З якого боку великий будинок? З якого боку маленький будинок?

—      Скільки всього будинків?

—      Який по порядку будинок найвищий? А який будинок найнижчий? Між якими будинками розташований блакитний будинок?

—      Підберіть паличку і зробіть вікна в будинку. По скільки вікон у кожному будинку?

—      Скільки всього вікон? Які вікна за розміром?

Дидактична гра «ПОДОРОЖ НА ПОЇЗДІ»

Мета. Учити дітей підбирати смужки потрібного кольору й числового значення за словесною вказівкою дорослого; розвивати у дітей зоровий окомір; учити дітей розуміти поставлене завдання й вирішувати його самостійно; формувати в дітей навички самоконтролю й самооцінки; закріплювати в дітей поняття «який по порядку»; учити дітей орієнтуватися в просторі (оперувати поняттями «зліва», «справа», «між»).

Матеріал: комплекти кольорових паличок (смужок), силует потяга.

Хід гри

Вихователь. Дітки, ви любите подорожувати? Тоді відгадайте, на чому ми вирушимо в подорож сьогодні?

У полі драбинка лежить, будинок по драбинці біжить. (Поїзд.)

Вихователь. Як ви здогадалися, що це поїзд? Ну що ж, давайте налаштуємо свої поїзди і в дорогу... Складіть поїзд із паличок-вагонів від найкоротшої до найдовшої. Склали? Поїхали!

Запитання

—      Скільки всього вагонів у поїзда? Яким по порядку стоїть блакитний вагон?

—      Вагон якого кольору стоїть четвертим?

—      Який по порядку вагон стоїть між білим і блакитним?

—      Якого кольору вагон, що стоїть ліворуч від жовтого?

—      Якого кольору вагон, що стоїть праворуч від червоного?

 

Дидактична гра «ДРАБИНКИ ВМІЄ БУДУВАТИ НЕЗНАЙКО?»

Мета. Учити дітей визначати числове значення кольорових паличок (смужок), закріпити склад числа; формувати уміння будувати числовий ряд (до 5); розвивати зоровий окомір; учити розуміти поставлене завдання й вирішувати його самостійно; формувати навички самоконтролю й самооцінки.

Матеріал: комплекти кольорових паличок (смужок) за кількістю дітей; картки з цифрами від 1 до 5; картинка із зображенням Незнайка.

Хід гри

Вихователь від імені Незнайка пропонує дітям побудувати драбинку із найкоротших смужок. Діти відбирають білі квадрати (одиниці) й починають будувати сходи: кладуть один квадрат, Незнайко пробує, чи можна піднятися на першу сходинку. Потім ставлять другу, взявши для цього 2 квадрати, приставивши їх до першого праворуч, потім третю — з 3 квадратів і т.д.          (до 5).

Незнайко піднімається по сходах, а діти рахують сходи (одна, дві, три, чотири, п'ять). Коли він спускається, діти називають числа у зворотному порядку: з п'ятої сходинки на четверту, із четвертої — на третю, із третьої — на другу, із другої — на першу, з першої — на підлогу. От і скінчилася драбинка!

Незнайко пропонує дітям зробити нову драбинку: у першій сходинці залишити білий квадрат, а інші замінити смужками потрібної довжини. Діти послідовно ставлять кожну сходинку, починаючи з другої, підбирають потрібні смужки там, де це потрібно, — виходить нова драбинка.

Розглядаючи нову драбинку і порівнюючи її з першою, діти ще раз відзначають, скільки білих квадратів у кожній сходинці вони замінили, яка паличка (смужка) їм для цього знадобилася, і роблять висновок, що 2 білих квадрати замінює одна рожева паличка (смужка), 3 білих квадрати— блакитна, 4 білих квадрати — червона. Діти порівнюють кожну паличку (смужку), включаючи білий квадрат з відповідною цифрою (знаходять потрібну картку).

Кожному з дітей пропонується побудувати свою драбинку й показати її Незнайкові. Вихователь може запропонувати дітям глянути малюнок драбинки й побудувати її за зразком.

Діти розповідають Незнайкові, з яких паличок (смужок) складаються їхні драбинки, якому числу відповідає кожна паличка (смужка знаходять відповідну картку із цифрою.

Ігрова вправа «ТРИКУТНИКИ»

Мета. Розвивати вміння лічби в межах 3; розвивати вміння кількісної й порядкової лічби. відповідати на запитання: скільки? який?; учити орієнтуватися в просторі (зліва, справа, попереду, за).

Матеріал: кольорові лічильні палички: 3 червоні, 3 жовті, 3 блакитні.

Хід вправи

Вихователь дає дітям завдання: «Із жовтих паличок зробіть трикутник. Поруч з одного боку викладіть блакитний трикутник, а з іншого – червоний». Діти на власний розсуд викладають трикутники з будь-якого боку.

Запитання

—      Скільки вийшло трикутників?

—      Розкажіть, як розташовані трикутники.

—      Який колір трикутників зліва і праворуч від жовтого.

—      Який по порядку червоний трикутник? А блакитний?

—      Порахуйте трикутники по порядку, називаючи колір.

 

Ігрова вправа «РАМКА ДЛЯ КАРТИНИ»

Мета. Учити дітей будувати прямокутник відповідно до розмірів вигаданої картини; формувати просторові уявлення; розвивати творчу фантазію.

Матеріал: кольорові лічильні палички в межах 4; 4 сині палички.

Хід вправи

Вихователь пропонує дітям перетворитися на художників і викласти на столі квіти з паличок. З великих паличок кожна дитина робить довкола квітки рамку, щоб вийшла картина.

Після закінчення роботи можна придумати назву для кожної картини («Моя улюблена квітка», «Ромашки»). Організувати виставку картин, милування картинами, обмін роздумами про те, кому їх можна подарувати.

 

Ігрова вправа «ПРОНУМЕРУЙ ВАГОНЧИКИ»

Мета. Вчити дітей підбирати смужки потрібного кольору та числового значення за словесною вказівкою вихователя; підвести дітей до висновку, що в палички (смужки) кожного кольору є своє число; розвивати уявлення про ширину (широкий, вузький і т.п.); вміння порівнювати предмети за шириною; підбирати палички за розміром; розвивати зоровий окомір; вчити дітей розуміти поставлене завдання і вирішувати його самостійно; формувати навички самоконтролю й самооцінки.

Матеріал: набір кольорових паличок; силует потяга.

Хід вправи

Вихователь пропонує дітям побудувати незвичайний поїзд із кольорових смужок і пронумерувати вагони. Наприклад, із рожевої, блакитної, червоної і жовтої. Перш ніж посадити у вагончики пасажирів (це можуть бути улюблені персонажі дітей), дітям пропонують дізнатися, скільки місць у кожному вагончику. Діти знаходять відповідь практичним шляхом: беруть білі палички (смужки) і накладають на вагончики кожного кольору. Кожна паличка (смужка) — це одне місце.

Такий спосіб вимірювання допомагає відповісти на запитання:

—      Скільки місць у кожному вагончику?

—      Скільки квитків продано у вагон того чи іншого кольору?

—      Скільки пасажирів поїде в кожному вагоні? Чому?

У ході бесіди діти помічають, що в рожевих вагончиках завжди лише два місця, а в блакитних — три, в червоних — чотири тощо. Виявляється, що у палички (смужки) кожного кольору є своє число, отже, вагончики можна пронумерувати.

 

Ігрова вправа «ЧИСЛО Й КОЛІР»

Мета. Учити дітей підбирати смужки потрібного кольору й числового значення за словесною вказівкою вихователя; підвести дітей до висновку, що в кожного числа є свій колір.

Матеріал: набір кольорових паличок (смужок); силует потяга.

Хід вправи

Вихователь будує вагончик із чотирьох білих смужок і пропонує дітям відгадати, паличкою (смужкою) якого кольору можна замінити цей вагончик. За необхідності можна покласти під чотирма білими смужками смужку червоного кольору. Червона смужка за довжиною дорівнює чотирьом білим. Діти роблять висновок: «Число чотири позначається червоною смужкою, тому що вона така ж за довжиною, як чотири білі».

Потім діти самі визначають, яке число відповідає тій чи іншій паличці (смужці). Після цього діти будують вагончики з білих смужок (одномісний, двомісний, тримісний і т.д.).

 

Ігрова вправа «ПОКАЖИ, ЯК РОСТУТЬ ЧИСЛА»

Мета: Продовжувати вчити дітей збільшувати  й зменшувати числа в межах 5 на одиницю; вчити називати «сусідів» даного числа, порівнювати суміжні числа, встановлювати логічні зв'язки й закономірності; розвивати в дітей зоровий окомір; формувати навички самоконтролю й самооцінки.

Матеріали й обладнання: набори паличок (смужок) Кюїзенера та набори карток із цифрами за кількістю дітей.

Хід вправи

Вихователь говорить дітям про те, що дерева і квіти ростуть, ростуть і діти. Числа теж «ростуть». Що треба зробити, щоб побачити, як ростуть числа?

1.      Картки із цифрами розкласти в порядку зростання.

2.      Побудувати числову драбинку з паличок (смужок).

 

Ігрова вправа «МОДЕЛЮЄМО КВАДРАТ»

Мета: Вчити дітей розрізняти палички (смужки) за кольором; засвоювати еталони кольору та їхні назви; використовувати в мові слова: така ж, однакові, однакові за кольором і довжиною і т.д.; розвивати зоровий окомір; вчити розуміти поставлене зaвдaння й вирішувати його самостійно; формувати навички самоконтролю й самооцінки.

Матеріали й обладнання: смужки по 6 штук рожевого (число 2), блакитного (число 3), червоного (число 4) і жовтого (число 5) кольорів за кількістю дітей.

Хід вправи

Вихователь читає дітям вірш-загадку:

Він давно знайомий мій,

Кожен кут в нього прямий.

Усі чотири сторони

Однієї довжини.

Хто найперший із малят

Скаже: «Звуть його... (квадрат)».

Діти відгадують і викладають із паличок  (смужок) квадрат.

Вихователю слід нагадати дітям про те що всі сторони квадрата рівні, а також звернути увагу на те, які різні вийшли квадрати. Потім скласти маленький та великий квадрати.

Вихователь ставить дітям запитання:

—      Скільки паличок треба для того, щоб викласти кожен квадрат? Чому?

—      Покажіть сторони, кути, вершини фігури.

Вихователь підводить дітей до висновку: що більша (довша) паличка (смужка), то більший квадрат і навпаки. Вихователь говорить дітям про те, що квадрат можна побудувати кількома способами:

1. Закрити віконечка.  2. Зробити квадрати зі смужок одного кольору.

Ігрова вправа «ПІДБИРАЄМО ДАХ ДЛЯ БУДИНОЧКІВ»

Мета: Вчити дітей розрізняти смужки за кольором; засвоювати еталони кольору та їхні назви; розвивати зоровий окомір; вчити розуміти поставлене завдання і вирішувати його самостійно; формувати навички самоконтролю й самооцінки.

Матеріал: набори будиночків (розмір будиночків: 4х4см; 6х6см, 8х8см, 10х10см) і паличок (смужок) за кількістю дітей.

Хід вправи

Вихователь пропонує дітям викласти будиночки в порядку збільшення їхнього розміру та підібрати для кожного дах — паличку (смужку) відповідного розміру і вставити у віконечко цифру.

 

Ігрова вправа «ПІДБИРАЄМО ДАХ ДЛЯ БУДИНОЧКА»

Мета: вчити дітей розрізняти смужки за розміром; освоювати еталони кольору та їхні назви; розвивати зоровий окомір; вчити розуміти поставлене завдання і вирішувати його самостійно; формувати навички самоконтролю й самооцінки.

Матеріали й обладнання: набори будиночків (розмір будиночків: 4 х 4 см; 6 х 6 см, 8 х 8 см, 10х10 см) і паличок (смужок) за кількістю дітей.

Хід гри

Вихователь пропонує дітям викласти будиночки в порядку збільшення їх розміру та дібрати до кожного дах — паличку (смужку) відповідного розміру.

 

Ігрова вправа «У КОГО БІЛЬШЕ»

Мета: закріпити назву геометричної фігури «трикутник»; учити складати фігуру з паличок, порівнювати фігури за розміром; розвивати уяву; формувати в дітей навички самоконтролю й самооцінки.

Матеріали й обладнання: кольорові лічильні палички: для половини дітей по 3 жовті, для решти — по 3 червоні.

Хід вправи

Вихователь пропонує дітям викласти з паличок трикутник.       

Запитання

—      Якого кольору трикутники?

—      У кого з вас трикутник великий? У кого маленький?

—      Які трикутники за розміром?

—      Чому вийшли різні трикутники? (Палички різні за довжиною.)

—      Погляньте на свої фігури і скажіть, що ще може бути такої форми? (Косинка, ковпак, ялинка.)

 

Дидактична гра-конструювання

«ДРАБИНКА ШИРОКА І ДРАБИНКА ВУЗЬКА»

Мета: розвивати в дітей уявлення про колір, вміння називати кольори, уявлення про ширину (широкий, вузький), зоровий окомір; вчити дітей розуміти поставлене завдання і вирішувати його самостійно; формувати в дітей навички самоконтролю й самооцінки.

Матеріали й обладнання: набори смужок (по 2 оранжеві, сині, вишневі смужки для стійок, по 3-4 смужки рожевого, червоного кольорів для перекладин); зображення бегемотика і мавпочки.

Хід гри

Вихователь звертає увагу дітей на те, що перед ними дві різні тварини — одна товста, а інша — худа, і пропонує дітям побудувати для них драбинки.

Вихователь підводить дітей до висновку про те, що худій мавпочці знадобиться вузька драбинка, а товстому бегемотику — широка.

Діти повинні самостійно зробити висновок: що коротша паличка (що менше число), то вужча драбинка.

 

Дидактична гра-конструювання «ПІРАМІДКА Й ДРАБИНКА»

Мета: Розвивати в дітей: уявлення про колір, довжину (довгий, короткий і т.д.); уміння порівнювати смужки за довжиною (довша, коротша і т.д.); зоровий окомір; учити дітей розуміти поставлене завдання й вирішувати його самостійно; формувати навички самоконтролю й самооцінки.

Матеріали й обладнання: комплект паличок (смужок) білого, рожевого, блакитного, червоного й жовтого кольорів.

 

 

Хід гри

Для тварин іграшкового зоопарку потрібно побудувати паркани відповідно до зросту тварини: високий паркан — для високої тварини і низький паркан — для низької.

а) Пірамідка.

Вихователь пропонує дітям:

1.   Розглянути й визначити процес побудови пірамідок;

2.   Побудувати пірамідку з паличок (смужок). Для цього потрібно знайти найдовшу паличку (смужку) і покласти її в основу піраміди, потім наступну за довжиною (смужку) покласти так, щоб середини паличок (смужок) збігалися і т.д.

б) Драбинка вертикальна.

Будується в напрямі зліва направо із поступовим збільшенням смужок за розміром.

в) Драбинка горизонтальна.

Найдовша паличка (смужка) міститься внизу, інші палички (смужки) кладуть, вирівнюючи їх по правому краю.

Примітки

1. Скориставшись цими побудовами, можна додатково організувати гру «Яка смужка зникла?» з метою розвитку уваги дітей та уточнення уявлень про еталони кольору. Дитина заплющує очі, дорослий у цей час забирає одну з паличок (смужок). Розплющивши очі, дитина має назвати колір зниклої смужки.

2. Для розвитку просторових уявлень дітей (засвоєння понять «вище», «нижче», «над», «під») і закріплення еталонів кольору доцільно ставити запитання на кшталт:

—      Смужки якого кольору знаходяться вище за синю, нижче за жовту?

—      Яка смужка над (під) рожевою, блакитною і т.д.?

 

 

 

 

Дидактична гра-конструювання «ПАРКАНИ НИЗЬКІ ТА ВИСОКІ»

Мета: Розвивати в дітей уявлення й уміння називати кольори; формувати уявлення про висоту (високий, низький і т.д.), довжину, вміння порівнювати предмети за висотою і довжиною; розвивати зоровий окомір; вчити дітей розуміти поставлене завдання та вирішувати його самостійно; формувати в дітей навички самоконтролю й самооцінки.

Матеріали й обладнання: будиночки однієї висоти і набори паличок (смужок) (по 6 штук кожного кольору — білого, рожевого, блакитного, червоного, жовтого) за кількістю дітей.

Хід гри

Вихователь звертає увагу дітей на те що на дахах будинків написані цифри. Дітям потрібно підібрати палички (смужки) відповідно до написаної на даху цифри та побудувати з них паркани.

Вихователь обговорює з дітьми, який паркан високий, а який низький, підводить дітей до самостійного висновку: що більше число на даху будиночка, то вищий паркан.


Ігри та вправи з блоками З. Дьєнеша

 

1. Перед дитиною викладається кілька фігур, які потрібно запам'ятати, а потім одна з фігур зникає або замінюється на нову, або дві фігури  міняються місцями. Дитина повинна помітити зміни. 

2. Всі фігурки складаються в мішок. Попросіть дитину на дотик дістати всі круглі блоки (усі великі або всі товсті). 

3. Всі фігурки знову ж складаються в мішок. Дитина дістає фігурку з мішка і характеризує її по одній або декількох ознаках. Або називає форму, розмір або товщину, не виймаючи з мішка. 

4. Викладіть три фігури . Дитині потрібно здогадатися, яка з них зайва і за яким принципом (за кольором, формою, розміром або товщині). 

5. Знайди всі фігури, які не такі, як ця за кольором (розміром, формою, товщині). 

6. Знайди такі ж фігурки за кольором, але не такі за формою або такі ж за формою, але не такі за кольором. 

7. Продовж ланцюжок, чергуючи деталі за кольором: червона, жовта, червона, жовта (можна чергувати за формою, розміром і товщині). 

8. Викладаємо фігури одну за одною так, щоб кожна наступна відрізнялася від попередньої  всього однією ознакою: кольором, формою, розміром, товщиною. 

9. Викладаємо ланцюжок, щоб поруч не було фігур однакових за формою та кольором (за кольором і розміром; за розміром і формою, по товщині і т.д.). 

10. Викладаємо ланцюжок, щоб поруч були фігури однакові за розміром, але різні за формою і т.д. 

11. Викладаємо ланцюжок, щоб поруч були фігури однакового кольору і розміру, але різної форми (однакового розміру, але різного кольору).    

12. Кожному блоку потрібно знайти пару, наприклад, за розміром: великий жовтий круг стає в пару з маленьким жовтим колом і т.д. 

13. Викладаємо перед дитиною 8 блоків, і поки віна  не бачить, під одним з них ховаємо «скарб» (монетку, камінчик, вирізану картинку і т.п.). Дитині потрібно задавати навідні запитання, а відповідати можна тільки "так" або "ні": «Скарб під синім блоком?» - «Ні», «Під червоним?» - «Ні» (дитина робить висновок, що скарб під жовтим блоком, і розпитує далі про розмір, форму і товщину). Потім скарб ховає дитина, а дорослий задає навідні запитання. 

14. За аналогією з попередньою грою про скарб можна заховати в коробочку одну з фігур, а дитина буде задавати навідні запитання, щоб дізнатися, що за блок лежить в коробочці. 

15. З одного боку викладається 3 блоку, з іншого 4. Запитайте дитини, де блоків більше і як їх порівняти. 

16. Викладаємо в ряд 5-6 будь-яких фігур. Потрібно побудувати нижній ряд фігур так, щоб під кожною фігурою верхнього ряду виявилася фігура іншої форми (кольору, розміру). 

17. Пропонуємо таблицю з дев'яти клітин з виставленими в ній фігурами. Дитині потрібно підібрати відсутні блоки. 

18. У грі в доміно фігури діляться між учасниками порівну. Кожен гравець по черзі робить свій хід. При відсутності фігури хід пропускається. Виграє той, хто першим викладе всі фігури. Ходити можна по-різному: фігурами іншого кольору (форми, розміру). 

19. Дитині пропонується викласти блоки по накресленій схемі-картинці, наприклад, намальований червоне велике коло, за ним синій маленький трикутник і т.д. 

20. З блоків можна складати площинні зображення предметів: машинка, паровоз, будинок, вежа. 

21. Вихователь  прибирає в коробку тільки прямокутні блоки, а дитина всі червоні, потім вихователь  прибирає тільки тонкі фігури, а дитина - великі і т.д. 

22. Потрібно розподілити фігури між вихователем і дитиною таким чином, щоб вихователю  дісталися всі круглі, а маляті всі жовті фігури. Блоки складаються в два обруча або окреслені мотузкою кола. Але як поділити круг жовтого кольору? Він повинен знаходитися на перетині двох кіл. 

23. Дитині потрібно  підбирати блоки по картках, де зображені їх властивості. 

Немає коментарів:

Дописати коментар